Information för piloter

gryttjom airport

FLYGINFORMATION

  • På KSAK Svenska flygfält finner du senaste flyginformation.
  • Hoppflygplan meddelar ”2 minuter till fällning”, sedan ”fällning pågår”. Det innebär att luftrummet ovanför Gryttjom strax är fullt av färgglada fallskärmar!
  • Du kommer få hjälp! Ibland kan du bli ombedd vänta utanför området (3-5 NM radie).
  • Ett tips är att lägga detta ”väntläge” på 1000 ft ca 3 NM ut från fältet i aktiv banriktning, ”smita in” och landa direkt bakom något av hoppflygplanen som kommer in med väldigt brant vinkel (hoppflygplanet svänger bas på 4000 ft!)

RADIOKONTAKT

  • Vi har en hoppsektor som sträcker sig 8 NM från Gryttjom. Vi får trafikinformation från ACC Sweden om trafik som närmar sig, identifierad men också ofta oidentifierad.
  • Vi kräver att du har radiokontakt med oss på klubbfrekvensen 123.400. Våra hopp-piloter har delegerat ansvar från ACC Sweden att koordinera flygtrafik lokalt. Det innebär att du med fördel kan ropa på våra hoppflygplan.
  • Får du inte kontakt med hoppflygplanen, ropa ”Hoppledare Gryttjom” när du närmar dig, då våra flygplan antagligen står och lastar på marken.
  • Igen, radiokontakt är jätteviktigt. Våra piloter pratar svenska och engelska.

BRÄNSLE & PARKERING

  • Parkerar gör du vid hangarerna norra delen (gamla flygklubbsområdet).
  • Närmaste bränsle finns hos NUFK www.nufk.com som håller till 4 NM norrut på ESKT Tierpsbasen.
  • Det finns ett klubbcafe på fältet som har öppet när det bedrivs hoppning, där finns fika, glass, läsk o kakor samt lättare snacks till dig och dina passagerare.
  • Fika och flygplanssnack till gästande piloter bjuder vi på!
  • Pilotchef är Classe Pehrsson, 070-576 84 71, e-mail

Våra flygplan

Vi äger en DeHavilland Canada DHC 6-300 ”Twin Otter”, SE-GEE. ”Erik Erik” är Sveriges största hoppflygplan och vår ögonsten, först upp i luften på morgonen och sist ner på marken på kvällen när det är hoppdag! Hon tar 24 hoppare till 4.000 m på ca 15 minuter.

Oftast hyr vi in extra flygkapacitet under hela eller delar av säsongen. Under åren har vi haft besök av flera olika typer av flygplan och helikoptrar, senast en Cessna 208B från Tyskland, men ibland opererar vi endast vårt eget flygplan.

Vårt fält

ESKG Gryttjom har gamla flygartraditioner. Fältet startade som ”Krigsflygfält 13” under andra världskriget, det finns historiskt intressanta s k ladvärn vid fältet som användes som hangarer, samt lämningar av andra försvarsinstallationer.

1966 etablerade sig Norra Upplands Flygklubb på fältet, de flyttade till ESKT Tierpsbasen 2007 och Stockholms Fallskärmsklubb är sedan dess ensam brukare av fältet. Fältet ägs privat.

Våra piloter

Att flyga fallskärmshoppare är en enorm utmaning, vi flyger på max stigprestanda till 13 200 ft och strävar där efter en precision på 0.01 NM i sidled vid fällning. Vi räknar sekunder i flygningen. När allt stämmer ger det härlig belöning i form av värme och uppskattning från hopparna. Våra piloter är ”vanliga människor” som gillar att flyga, som gör det här helt ideellt. Grundkravet för att få flyga hoppare med turbinflygplan är 500 flygtimmar. Vi vill också att du har erfarenhet från hoppflygning eller en rating på DHC6 med god erfarenhet.

Men det viktigaste är ändå att du är rätt person som trivs i den ideella miljön, har ett stort flygintresse och kanske kan tänka dig att testa ett fallskärmshopp!